سفر و گردشگری

 روش های مسافرت به کشور ارمنستان

 روش های مسافرت به کشور ارمنستان

 روش‌های مسافرت به کشور ارمنستان

یکی از کشورهایی که بسیار از سوی ایرانی ها، طرفداران زیادی دارد، کشور ارمنستان است. این کشور جاذبه های گردشگری زیادی دارد و باب سفر است. روش های مسافرت به کشور ارمنستان نیز، متنوع است. میتوان هم به صورت هوایی و هم زمینی به کشور ارمنستان سفر کرد. در ادامه به سراغ معرفی انواع روش های مسافرت به کشور ارمنستان رفته ایم.  اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، در ادامه همراه جاوید بایک باشید.

 

موقعیت جغرافیایی ارمنستان نسبت به کشور ایران

 کشور ارمنستان واقع در غرب آسیا در سرزمینی کوهستانی واقع شده است. این کشور با نام رسمی جمهوری ارمنستان در شمال غربی ایران واقع شده است. این کشور جاذبه های گردشگری زیادی دارد که از جمله مناطق توریستی و جذاب آن میتوان به  صومعه هاقپات، میدان جمهوری ایروان، خانه موزه مارتیروس ساریان، خیابان شمالی ایروان، خیابان آبوویان، خیابان ماشتوتس، دژ اربونی، خانه اپرا و… اشاره کرد.


 

 روش های سفر به کشور جمهوری ارمنستان از مبدا جمهوری اسلامی ایران

سفر به  کشور ارمنستان از مبدا ایران به مقصد ارمنستان به دو روش زمینی و هوایی امکان پذیر است. حال این سوال پیش می آید آیا مسافرت به ارمنستان به ویزا یا گذرنامه نیاز دارد یا خیر؟

 برای ورود به کشور ارمنستان نیاز به گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماه دارد  اما نیاز به ویزا ندارد. در کل برای ورود به کشور ارمنستان چهار نمونه ویزا  وجود دارد که عبارتند از ویزای دیپلمات، ویزای توریستی، ویزای دولتی  و ویزای ترانزیت. اما طی توافقات  ایجاد شده بین کشور ایران و ارمنستان ورود ایرانیان به خاک ارمنستان صرفا جهت توریستی و گردشگری  نیازی به ویزا ندارد.

روش های سفر به ارمنستان

 

سفر زمینی به کشور جمهوری ارمنستان از مبدا ایران

ارمنستان در فاصله کمی از کشور ایران قرار دارد، به همین دلیل امکان سفر از طریق زمین با اتوبوس یا ماشین شخصی امکان پذیر میباشد.

 سفر زمینی به کشور ارمنستان با اتوبوس

اتوبوس یکی از گزینه های عالی برای سفر به ارمنستان است برای این سفر زمینی باید زمانی طولانی حدودهجده الی بیست ساعت در جاده باشید. فاصله تهران تا ایروان حدود هزار و سیصدو نود و پنج کیلومتر است.

مسیرحرکت از تهران به طرف مرز ارمنستان به شرح زیر میباشد.

از تهران پس از طی حدود ششصد کیلومتر به تبریز می‌رسید و از آنجا به مسافت صد و سی  پنج کیلومتر به طرف جلفا حرکت کنید. پس از جلفا تا مرز نوردوز حدود هشتاد کیلومتر در پیش دارید.

پس از توقف دو الی سه ساعت در این مرز جهت بازرسی وسایل و چمدان مسافران منتظر خواهید ماند.  سپس باید مرز ایران را از طریق پل رودخانه ارس به طرف خاک ارمنستان طی کنید و آن طرف مرز مجدداً سوار اتوبوس شوید و سیصد و هشتاد  کیلومتر به طرف ایروان حرکت کنید.

 روش های مسافرت به کشور ارمنستان


 

 

 سفر به ارمنستان با وسیله شخصی

سفر به ارمنستان با ماشین شخصی از لحاظ مسیر همان مسیر های ذکر شده در مسافرت با اتوبوس میباشد و تفاوتی ندارد.  مگر این که سلیقه شخصی برای انتخاب مسیر متفاوت باشد . پس از رسیدن به مرز می‌توانید وسیله شخصی خود را در پارکینگ گمرک قرار دهید و اگر قبلا کارهای اداری کاپوتاژ ماشین را انجام داده اید می توانید با ماشین خود به سمت ارمنستان حرکت کنید.

 حرکت در جاده های باریک و پرپیچ و خم ارمنستان، بسیار خطرناک است زیرا مسیر کوهستانی و جاده هایی بعضاً با پیچ های شدید در انتظار شما میباشد و با توجه به سرعت زیاد رانندگان بومی و نداشتن تابلوهای راهنمایی، رانندگی برای کسانی که اولین سفر خود را به آنجا انجام می‌دهند کمی خطرناک می باشد.

پس از عبور از مرز برای رسیدن به ایروان دو مسیر متفاوت وجود دارد که هرکدام چشم‌اندازهای متفاوت و جالبی دارند. مسیری برای رسیدن به ایروان وجود دارد که طولانی است اما چشم اندازهای بسیار زیبایی از جمله دریاچه و پارک ملی سوران را در این مسیر خواهید دید.

شهرهای قرار گرفته در این مسیر عبارتند از: شهر مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین و لاشن

ضمنا توجه داشته باشید که رانندگی در ارمنستان مستلزم داشتن گواهینامه بین المللی ، پلاک ترانزیت و کاپوتاژ ماشین میباشد. لازم به ذکر است که اگر میخواهید  هزینه سفر زمینی به ارمنستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را کاهش دهید دوچرخه را انتخاب کنید. 


 

سفر با دوچرخه از مبدا ایران تا کشور ارمنستان

طبیعت زیبا و بکر ارمنستان، همراه با جاده‌های کوهستانی کم عرض و پر پیچ و خم بسیار مناسب رکاب زدن و دوچرخه سواری می‌باشد. سفر با دوچرخه به ارمنستان یکی از روش‌های خاص مسافرت به این کشور میباشد که علاقه مندان زیادی دارد مسیرهای انتخابی برای این مسافرت سلیقه ای می باشد.  پس از رسیدن به مرز با داشتن گذرنامه و پس از پرداخت مبلغی وجه و بازرسی میتوانید، دوچرخه شخصی خود را از مرز عبور دهید و رکابزنی تا ایروان را ادامه دهید.

نکته: به علت وجود جاده باریک و پر پیچ و خم بعد از شهر نوردوز و طولانی بودن مسیر پیشنهاد ما یک شب اقامت و استراحت در شهر تبریز یا جلفا است. اگر وسیله دوچرخه را برای مسافرت انتخاب کرده اید، باید وسایل کمپینگ و لوازم سفر با دوچرخه هم داشته باشید.

 روش های مسافرت به کشور ارمنستان


 

مسافرت هوایی از کشور ایران به کشور ارمنستان 

مسلما سفر هوایی سریع ترین روش مسافرت به شمار می رود. سفر هوایی با هواپیمای مسافربری به ارمنستان چنانچه بدون توقف باشد حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه طول می کشد.  البته خیلی از افراد به از مسافرت هوایی ترس دارند و سفر زمینی به کشور ارمنستان را نسبت به سفر هوایی به این کشور ترجیح میدهند.

 

مسافرت هوایی با توقف  یا غیر مستقیم 

مدت زمان مسافرت به ارمنستان در صورت قصد توقف بستگی به مسیر انتخابی و مکان و توقف متفاوت است. مثلا حرکت از فرودگاه تهران تا ایروان از یک مسیر پنج  ساعت و پرواز دیگری هفت ساعت طول می کشد. لازم است بگوییم که ایران و ارمنستان به لحاظ بعد مسافتی با یکدیگر هشتصد ودو و نیم کیلومتر(802/5)  فاصله دارند.

پروازهای این مسیر بین فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران و فرودگاه بین المللی زوارنتوس ایروان در رفت و آمد هستند. پروازها در این مسیر به دو صورت سیستمی و چارتری به فروش می رسد قیمت پرواز چارتری نسبت به سیستمی ارزان تر و مناسب تر می باشد ، زیرا پرواز چارتری غیرقابل کنسل و تغییرات میباشد، به همین دلیل در صورت انتخاب پرواز چارتری باید برنامه ریزی و زمانبندی مناسب داشته باشید.

 

 پرواز غیر مستقیم یا با توقف به کشور ارمنستان

این نوع پرواز به نام پرواز اتصالی هم شناخته می‌شود. در این مسافرت، هواپیمای اولیه مسافران را از مبدا به فرودگاه ترانزیت خواهد رساند و پس از مدتی توقف در آن فرودگاه سوار هواپیمای دیگری شده و به مقصد مورد نظر خود می‌روند.

 

ایرلاین های پرواز غیر مستقیم تهران به ارمنستان

 فلای دوبی، قطر ایرویز، لوفتانزا و ایرو لوف از جمله شرکتهایی هستند که به کمک آنها می توانید به صورت غیر مستقیم به ارمنستان سفر کنید. هواپیمای قطر ایرویز از فرودگاه بین المللی امام خمینی به فرودگاه بین المللی حمد دوحه رفته و از آنجا به فرودگاه بین‌المللی زوارنتوس ایروان پرواز میکند.  مسیر پروازی ایرفلوت نیز از فرودگاه بین المللی امام خمینی به فرودگاه بین المللی شرمتیوو مسکو سپس به فرودگاه بین المللی زوارنتوس ایروان است. هواپیمایی فلای دوبی نیز ابتدا به فرودگاه بین المللی دبی و سپس به فرودگاه بین المللی زوارنتوتس ایروان میرود.

 

کدام نوع سفر به ارمنستان را تجربه کنیم؟

در اخر بگوییم که یکی از لذت بخش ترین سفرها، سفر با دوچرخه به ارمنستان است. هم هزینه ها کاهش پیدا میکند و هم لذت چند برابر میشود. پیشنهاد من (مجتبی جاوید) این است که سفر با دوچرخه به ارمنستان را تجربه کنید و به قول معروف کیفش را ببرید. برای سفر هر گونه لوازمی که نیاز داشته باشید را میتوانید از طریق وب سایت جاوید بایک اقدام کنید. انواع لوازم سفر با دوچرخه در اینجا در دسترس شماست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *