مجله دوچرخه

فواید دوچرخه سواری – ۹ مزیت دوچرخه سواری که شما را شگفت انگیز خواهد کرد

9 مورد از فواید دوچرخه سواری

9 مورد از شگفت انگیز ترین فواید دوچرخه سواری

دوچرخه سواری، یک ورزش دوست داشتنی، ساده و ارزان قیمت است که تقریبا تمامی گروه سنی، از کودکان تا میانسالان به آن علاقه داشته و از آن استفاده می‌کنند. به جرات میتوانم بگویم که؛ دوچرخه سواری یکی از بهترین تصمیمات زندگی من بود. من (جاوید) چندین سال است که رفیق پایه و عزیزی به نام دوچرخه دارم و آن زندگی میکنم.  دوچرخه سواری در زندگی شما هم خیلی خیلی میتواند تاثیر بگذارد.  تصمیمی که منجر به لذت بردن از هوای تازه، کمک به محیط زیست، تناسب اندام شما می‌شود. شما میتوانید حتی با رکاب زدن در هزینه های باشگاه صرفه جویی کنید و از پولتان در جاهای دیگر استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای دانستن 9 مورد از شگفت انگیز‌ترین فواید دوچرخه سواری با ما همراه باشید.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

۹ مورد از فواید دوچرخه سواری که دانستن آن جالب است

ما در ادامه در مورد فواید دوچرخه سواری برای بانوان، آقایان و کودکان، فواید دوچرخه سواری گروهی، فواید دوچرخه سواری برای کمر و مشکلات آن همچوم بیرون زدگی های دیسک کمر، فواید دوچرخه سواری در لاغری، تناسب اندام و لاغر کردن بعضی از بخش های بدن مانند شکم، ران و… پرداخته ایم.  اگر تا به اکنون اهل دوچرخه سواری نبوده اید، قطعا با خواندن این مطلب به دوچرخه سواری ترغیب میشوید؛ اگر هم اهلش هستید که چه عالی 🙂 برای جدی گرفتن آن مصمم تر میشوید.

 

من (جاویدِ دوچرخه سوار) از زبان، دانش و تجربه هایم میخواهم برای شما در مورد فواید دوچرخه سواری بگویم. پس با هم ۹ فایده شگفت انگیز دوچرخه سواری میخوانیم.

1-فواید دوچرخه سواری در لاغری و عضله سازی 

کاهش وزن یکی از جذاب ترین قسمت فواید دوچرخه سواری، است. به گفته کارشناسان حوزه ورزش، یک ساعت دوچرخه سواری حدود 400 تا 1000 کالری مصرف کرده و منجر به افزایش سرعت متابولیسم بدن، چربی سوزی، عضله سازی و انعطاف پذیری بدن می‌شود. اگر به صورت جدی می‌خواهید با دوچرخه سواری وزنتان را پایین بیاورید، پس باید در کنارش  یک رژیم غذایی سالم رعایت شود. داشتن برنامه روتین از دوچرخه سواری و رژیم غذایی سالم و فیبر دار، برای لاغری معجزه میکند. 

یکی دیگر فواید دوچرخه سواری برای شکم و پهلو، است. برای داشتن یک اندام ایده آل و از بین رفتن شکم و پهلو دوچرخه سواری کنید و از خاصیت های آن برای چربی سوزی استفاده کنید.  جاویدِ باتجربه، به شما قول میدهد تا به یک ماه نکشیده، شکم و پهلوهای خود را آب کنید. حتی نیازی نیست رژیم غذایی سختی بگیرید. مصرف غذاهای فیبردار مثل حبوبات در کنار دوچرخه سواری میتواند سریعا چربی های شکم را از بین ببرد.

فواید دوچرخه سواری برای لاغری


 

2-فواید دوچرخه سواری برای حال خوب شما

یکی از «فواید دوچرخه سواری» خوب کردن حال شما است. دوچرخه سواری فرصتی برای استشمام هوای تازه، کشف محیط جدید و حال خوب را به شما هدیه میدهد. حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از دوچرخه سواری، انرژی و حس خوب شده شما چندین برابر شده. به گفته متخصصان حوزه سلامت؛ دوچرخه سواری موجب ترشح هرمون اندورفین در مغز شده و منجر به کاهش استرس و بهتر شدن خلق و خو می‌شود. اگر فقط یکبار با دوچرخه به پارک بروید و در هوای خنک رکاب بزنید، شک ندارم که شیفته آن میشوید و دوست دارید هر روز تکرارش کنید. قطعا سفر با دوخرچه که دیگر جای خود دارد و بسیار روحیه بخش است.

 

3-فواید دوچرخه سواری برای بیماران قالب و عروقی

متاسفانه بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته، فشار خون بالا و…. در بین هموطنان ما بسیار شایع شده است. اما نگران نباشید خبر خوب این است که، طبق پژوهشی در دانمارک طی 14 سال بر روی 3000 بیمار از کودکی تا میانسال صورت گرفت. مشخص شد که دوچرخه سواری منظم سبب تقویت ماهیچه‌های قلب، ریه ها و گردش خون شما می‌شود و درصد قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

برای استفاده بیشتر از فواید دوچرخه سواری، می‌توانید با آن به محل کار یا خرید رفته و به صورت روتین این ورزش جذاب را به روزمرگی خود اضافه کنید. بسیاری از رئیس رئسا، مدیران شرکت های گرید بالا و افراد هوشیار و آگاه به جای رفت و آمد با خودرو خود، دوچرخه سواری را ترجیح میدهند.

فکرش را بکنید، از خانه به محل کار و از محل کار به خانه با دوچرخه طی کنیم، چقدر لذت بخش خواهد شد و جدا از بهره مند شدن از  فواید دوچرخه سواری از نظر جسمی، خودش برای خود یک تفریح محسوب میشود. 

 

4-فواید دوچرخه سواری برای بانوان

شاید دانستن این نکته جالب باشد که دوچرخه سواری برای بانوان، موجب افزایش شادابی و نشاطشان شده و به بسیاری از عوارض جانبی دوران بارداری، قائدگی و یائسگی کمک می‌کند. بنابراین بانوان عزیز، حتما این ورزش حال خوب کن را در برنامه خود گنجانده و از فواید دوچرخه سواری برای بانوان استفاده کنید.


 

5- فواید دوچرخه سواری برای کمر

بر خلاف تصور یکی از فواید دوچرخه سواری، این است که میزان درد دیسک کمر را کم کرده و به بهبود آن کمک می‌کند.  همچنین از منقبض شدن ورم مفاصل وستون فقرات جلوگیری می‌کند. اگر دیسک کمر شما شدید است حتما با مشورت پزشک رکاب بزنید.

فواید دوچرخه سواری


 

6-فوائد دوچرخه سواری برای افراد مبتلا به سرطان و پیشگری از آن

اگر درگیر بیماری سرطان هستید، حتما حتما، باز هم تاکید میکنم که حتما، برای بهبود، از فوائد دوچرخه سواری کمک بگیرید. بر اساس تحقیقات انجام شده سال 2019، دوچرخه سواری احتمال ابتلا به سرطان سینه، خون و… را کاهش داده و در صورت ابتلا به سرطان ، عوارض جانبی آن را کاهش می‌دهد.

در کنار مزیت های دوچرخه سواری برای درمان سرطان، روحیه فرد هم بالا میرود و انگیزه پیدا میکند. چیزی که برای گذراندن دوران سرطان خیلی خیلی مهم است، روحیه و انرژی است. این دو معجزه میکند. 


 

7-فواید دوچرخه سواری برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دوچرخه سواری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را نسبت به ویروس‌کرونا، آنفلانزا و سرما خوردگی قوی‌تر می‌کند. استاد ورزش دانشگاه کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پروفسور تیم نوکس: بیان می‌کند؛ انجام ورزش‌های هوازی به خصوص دوچرخه سواری، باغث افزایش تولید پروتئین های ضروری بدن و گلبول های سفید می‌شود.

فواید دوچرخه سواری


 

8-فواید دوچرخه سواری در افزایش خلاقیت و هوش

گاهی وقت ها پیش آمده انقدر درگیر یک پروژه کاری یا دانشگاهی می‌شویم که احساس میکنیم سرمان داغ کرده و دیگر توان ادامه دادن نداریم. کافی است در این موقعیت ها، از فواید دوچرخه سواری استفاده کرده و با آن به دل طبیعت رفته تا ذهن شما باز شود و راه حل های جدیدی برای ادامه پروژه به ذهنتان برسد. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که، ورزش های هوازی مانند در تقویت هوش و خلاقیت بسیار موثر هستند.

 

9-فواید دوچرخه سواری در افزایش صمیمیت بین افراد خانواده و دوستان

یکی از فواید دوچرخه سواری گروهی، افزایش صمیمیت و همدلی بین دوستان، همکاران و افراد خانوده است. اگر فرزندان شما کوچک هستند، حتما دوچرخه‌های مخصوص کودکان را تهیه کرده و به آن‌ها رکاب زدن را آموزش دهید. افراد سالمند را فراموش نکنید و در صورت توان جسمی مناسب آن‌ها، خانوادگی همراه هم دوچرخه سواری کرد و همگی در کنار هم یک روز به یاد ماندنی را خلق کنید.

فواید دوچرخه سواری گروهی

نکات مهمی که در هنگام دوچرخه باید رعایت شود

-به علت خطر تصادف، از مسیر های مخصوص دوچرخه سواران استفاده کنید.

-هنگام عبور از مسیرهای دوچرخه سواری مواظب باشید با بقیه برخورد نکنید.

-هنگام عبور از تقاطع خیابان و یا مکان های شلوغ حق تقدم را رعایت کرده و از گذاشتن هدفون بر روی گوش خودداری کنید.

– از لباس های مناسب استفاده کرده و از پوشیدن شلوار‌هایی که به زنجیر چرخ گیر می‌کند پرهیز کنید.

– از کلاه ایمنی استفاده کنید.

– در صورت استفاده از فواید دوچرخه سواری در شب، حتما لباس‌های رنگی بپوشید و چراغ و وسایل مخوصص دوچرخه برای شب را نصب کنید.

دوچرخه سواری برای کدام افراد منع شده است؟

به طور کلی دوچرخه سواری برای افرادی که درگیر آسیب دیدگی های شدید هستند بهتر است بعد از بهبودی کامل و با مشورت پزشک انجام شود. افرادی که مشکلاتی در بینایی و شنوایی دارند بهتر است از دوچرخه‌های ثابت در پارک یا خانه استفاده کنند.


 

کلام آخر در خصوص فواید دوچرخه سواری

تا به اینجا با ۹ مورد از شگفت انگیزترین فواید دوچرخه سواری آشنا شدید. حال جاوید کسی که چندین و چند سال است که دوچرخه سواری میکند، به شما عزیزان پیشنهاد میدهد تا فارغ از تمامی دغدغه ها و مشکلات مالی، به خودتان اهمیت داده و حتما برای دوچرخه سواری گذاشته و به دل طبیعت بروید.  واقعا رکاب زدن بسیار سرگرم کننده و لذت بخش است و به بهتر شدن اعتماد به نفس شما کمک خیلی زیادی می‌کند. پس همین الان دوچرخه سواری را شروع کنید. من به شما قول میدهم که عاشق دوچرخه سواری میشوید؛ جوری که بعد از هر بار دوچرخه سواری پیش خود میگویید که « چرا من زودتر دوچرخه سواری را شروع نکردم»

راستی نگران نکات دوچرخه سواری، خرید لوازم جانبی دوچرخه و اموزش رکاب زدن دوچرخه و… اصلا اصلا نباشید. جاوید در سایتش، به طور کامل به این مباحث پرداخته و جدا از سفرنامه و فروشگاه، مطالب  آموزشی و کاربردی زیادی منتشر کرده و خواهد کرد.

1 نظر در “فواید دوچرخه سواری – ۹ مزیت دوچرخه سواری که شما را شگفت انگیز خواهد کرد

  1. مهسا گفت:

    ممنونم خیلی عالی بود. نیاز شد همین الان دوچرخه سواری کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *