مجله دوچرخه

چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری

چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری

چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری

تمام افرادی که دوچرخه سواری می‌کنند باید قبل از دوچرخه سواری دوچرخه خود را چک کنند تا بعد از حرکت به مشکل بر نخورند. قبل از دوچرخه سواری باید یک بار سریع دوچرخه خود را امتحان کنید این کار به شما کمک می‌کند تا مشکلات کوچکی را که می‌تواند منجر به خرابی مکانیکی یا تصادفی در جاده شود پیدا کنید.  این روش برای دوچرخه هایی که به طور معقولی نگهداری می‌شود و شرایط خوبی دارند قابل اجرا است. در ادامه همراه جاوید بایک باشید تا با نکات چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری اشنا شوید و دوچرخه تان را قبل از سفر یا برای یک دوچرخه سواری روزمره چک کنید.

 

آموزش چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری

اگر قصد سفر با دوچرخه دارید یا از خانه تا محل کار یا برای گردش روزانه دوچرخه سواری میکنید باید قبل از دوچرخه سواری باید تمام اجزای دوچرخه مرحله‌به‌مرحله چک کنید. برای شروع چک مردن دوچرخه، بهتر است با اجزای دوچرخه آشنا شوید. اجزا دوچرخه شامل موارد زیر می باشد:

 

 1) بدنه یا تنه

 2) دوشاخ

3) فرمان

4)کرپی فرمان

5) زین یا صندلی

6)لوله زین

7) لاستیک یا تایر

8)طوقه

9)پنجه رکاب

10) طبق قامه

11)شانژمان (دستگاه تعویض دنده عقب)

12) طبق عوض کن (دستگاه تعویض دنده جلو)

13) دسته دنده

14)دسته ترمز

15) ترمز دیسکی

16)خودرو

17) زنجیر

18) توپی چرخ

 که در مورد هرکدام توضیح داده می شود که چگونه باید هر قطعه چک شود:

 

مطلب مرتبط:

دوچرخه سواران روزانه باید چه مقدار آب بنوشند؟

 

چک لیست سرویس دوچرخه

بدنه یا تنه دوچرخه را چک کنید:

بدنه، قطعه اصلی یک دوچرخه است که چرخ‌ها و دیگر قطعات بر روی آن نصب می شود. در کل بدنه یک دوچرخه باید محکم، قوی و سبک باشد ما باید این قطعه را چک کنیم که دچار صدمه و آسیب دیدگی نباشد و کاملا سالم باشد تا قطعه‌های دیگر آسیب نبیند.


 

 دوشاخ دوچرخه را چک کنید:

دو شاخ‌ها در دو نوع دوشاخ هوا و دو شاخ کویل وجود دارند. دوشاخ هوا برای دوچرخه‌های معمولی و دوشاخ کویل برای دوچرخه‌های کوهستانی است. دوچرخه هوا از یک محفظه هوا استفاده می‌کند که فشار آن قابل تنظیم است و به عنوان فنر عمل می‌کند. دوشاخ سیستم نقش مهمی در تعادل و راحتی دوچرخه دارد، و حتماً باید قبل از دوچرخه سواری چک شود.


 

 فرمان و کرپی فرمان دوچرخه را چک کنید:

فرمان قسمت جلوی دوچرخه است و کنترل جهت حرکت را بر عهده دارد. فرمان یکی از اجزایی است که برای تعادل فرد و دوچرخه استفاده می‌شود. فرمان باید طوری باشد که روان بچرخد و گیج نزند و لق نباشد.

 کرپی فرمان: این قطعه ای است که فرمان بر روی آن نصب می‌شود. کرپی فرمان بین دوشاخ و فرمان قرار دارد و قابل تنظیم و ثابت است و قابلیت کوتاه یا بلند شدن را دارد تا فرد بتواند آن را تنظیم کند.

 فرمان و کرپی فرمان دوچرخه را چک کنید:

محصول مرتبط:

فرمان پروانه ای دوچرخه برای سفر


 زین و لوله زین دوچرخه را چک کنید:

برای داشتن دوچرخه سواری راحت و بدون ایجاد درد در مفاصل باید زین مناسب و با ارتفاع خوب از نظر زاویه و ارتفاع داشته باشید. لوله زین از یک طرف داخل تنه دوچرخه محکم می‌شود و از طرف دیگر به زین متصل است. که ارتفاع آن توسط پیچ متصل به تنه یا بست لوله زین تنظیم میشود. با پیچ‌های زیرین زین دوچرخه، می‌توانید  زین را به عقب یا جلو بالا یا پایین ببرید تا زاویه زین تنظیم شود. پس زیر را حتماً باید از نظر ارتفاع زین، زاویه زین و جایگاه زین چک کرد. چک کردن زین دوچرخه کودکان بسیار اهمیت دارد.

 زین و لوله زین دوچرخه را چک کنید:

مطلب مرتبط:
آموزش دوچرخه سواری به کودکان


 

 طوقه دوچرخه را چک کنید:

طوقه ببخشی از دوچرخه است که قسمت لاستیک روی آن سوار می‌شود و از طریق توپی و ابزارهای دیگر به تنه در قسمت عقب و جلو به دوچرخه اتصال پیدا می‌کند.  این قطعه نقش بسزایی در کیفیت یک دوچرخه دارد زیرا سالم بودن، استحکام و تاب برداشتن طوقه دوچرخه بخش مهمی از یک دوچرخه سواری مطلوب است. باید دقت کنید که طوقه ها سالم و بدون پیچ و تاب باشند.


 

 لاستیک یا تایر دوچرخه را چک کنید:

یکی مهم‎ترین بخش‎هایی که قبل از دوچرخه سواری باید چک کنید، تایر دوچرخه است. باید دقت کنید که لاستیک‎ها دچار ساییدگی و فرسودگی نباشند زیرا این موضوع برای دوچرخه سوار بسیار خطرناک است پس بهتر است لاستیک‎ها به طور منظم چک شوند.


 

 دسته دنده دوچرخه را بررسی کنید:

دسته دنده بر روی فرمان قرار دارد و کار آن تنظیم دنده دوچرخه است. این قطعه  موجب حرکت شانژمان و طبق قامه در زمان ایجاد فشار روی آن خواهد شد.


 

 دسته ترمز دوچرخه را بررسی کنید:

دسته ترمز دوچرخه یک اهرم فلزی کوچک است که بر روی فرمان دوچرخه نصب شده است که هنگامی که کشیده میشود و ترمزها را به کار می اندازد. اگر این قطعه خراب باشد دوچرخه دیگر ترمز نمی‌کند و نمی‌ایستد و دوچرخه دچار اختلال می‌شود.


 

 ترمز دیسکی دوچرخه را چک کنید:

ترمز دیسکی در چرخ دوچرخه وجود دارد و کار آن باز داشتن دوچرخه از حرکت است. ترمز دیسکی با سیم آلومینیومی یا به صورت هیدرولیک به دسته ی ترمز متصل است.


 

چرخ دنده دوچرخه:

خودرو یا همان چرخ دنده فلزی دایره‌ای است که به چرخ پشتی دوچرخه وصل است. و زنجیر زین به دور این قسمت و طبق قامه پیچیده میشود۰


 

 زنجیر دوچرخه را حتما خوب چک کنید:

زنجیر به دور قسمت دایره شکل طبق قامه پیچیده میشود و وقتی که دوچرخه سوار پدال میزند، فشار وارد شده به زنجیر و چرخش طبق قامه باعث حرکت دوچرخه میشود.

 زنجیر دوچرخه را حتما خوب چک کنید:


 

 توپی چرخ ها را بررسی کنید:

توپی‌ها به وسط و دو طرف چرخ‌ها وصل می شوند و چرخ‌ها بر آنها سوار میشود.

 

 پنجه رکاب دوچرخه را فراموش نکنید:

رکاب یا همان پدالی که از مهمترین قطعه‌های دوچرخه می‌باشد. که دوچرخه سوار با وارد کردن فشار پنجه پا به آن قسمت باعث حرکت کردن چرخ میشود. رکاب دوچرخه در بین پای دوچرخه سوار ارتباط ایجاد کرده و سبب چرخش توپی و تنه و چرخش چرخ‌های دوچرخه می‌شود.

 پدال‌های دوچرخه از جمله قطعاتی هستند که در موقعیت‌های مختلفی با سنگ‌های ریز و درشت و موانع‌های کوچک و بزرگ برخورد می‌نمایند. به همین دلیل بیشتر پدال‌ها دچار ساییدگی یا ضربه می شوند. پدال های دوچرخه از جمله تجهیزات مهم دوچرخه می‌باشد و باید اهمیت زیادی برای آنها قائل شد.

 

مطالب مرتبط:

راهنمای خرید بهترین فرمان دوچرخه

راهنمای خرید بهترین پدال دوچرخه

 پنجه رکاب دوچرخه را فراموش نکنید:


 

 طبق قامه دوچرخه را چک کنید:

طبق قامه قطعه ای است که پنجه رکاب بر روی آن سوار است. طبق قامه در انواع مختلفی برای دوچرخه‌های جاده و کوهستان طراحی شده است. که دوچرخه‌های کوهستان شامل سه طبقه کوچک، متوسط و بزرگ می‌شود. و دوچرخه‌های معمولی و ساده دارای یک طبقه یا سینی هستند.


 

 شانژمان یا دستگاه تعویض دنده عقب:

شانژمان در واقع همان دنده عقب دوچرخه است. شانژمان یکی از قطعات سیستم دنده یا سیستم سرعت دوچرخه به شمار می رود. و نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت دوچرخه دارد. شانژمان دوچرخه در قسمت عقب دوچرخه بر روی چرخ عقب در نزدیکی قطعه خودرو نصب شده است.


 

 طبق عوض کن یا دستگاه تعویض دنده جلو را چک کنید:

طبق عوض کن همان دنده جلو است که وظیفه جابجایی زنجیر دوچرخه بر روی طبقه آن  بر عهده دارد. تغییر دنده فقط در زمانی رخ می‌دهد که سوار دوچرخه باشید و رکاب در حالت چرخش باشد. به دلیل فاصله اندازه زیادی که بین دو طبق وجود دارد تغییر دنده جلو سخت تر از تغییر دنده عقب است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *