مجله دوچرخه

دوچرخه سواران روزانه باید چه مقدار آب بنوشند؟

 نوشیدنی مناسب در زمان دوچرخه سواری چیست؟

دوچرخه سواران روزانه باید چه مقدار آب بنوشند؟

دوچرخه سواران انرژی زیادی را برای طی کردن مسافت، صرف می‌کنند و آب زیادی از دست میدهند. به همین دلیل  دوچرخه سواران محترم باید توجه ویژه ای به نوشیدن آب و تغذیه خود داشته باشند.  اگر شما دوچرخه سوار هستید در ادامه همراه من (مجتبی جاوید، دوچرخه سوار حرفه ای) باشید. یک سری نکات در مورد میزان آب مصرفی در دوچرخه سواران و زمان مناسب نوشیدن آب برای دوچرخه سواران نیز توضیح داده شده است. اگر سوال شما هم این است که دوچرخه سواران روزانه باید چه مقدار آب بنوشند؟ پس همراه جاویدبایک بیایید.

چرا نیاز یک دوچرخه سوار به آب زیاد است؟

بدن انسان از 60 درصد آب تشکیل شده است. با از دست دادن مایعات بدن فعالیت دوچرخه سوار هم تغییر می‌کند. آب بدن که از طریق تعریق از دست می‌رود، بر روی وزن بدن، کاهش عملکرد ماهیچه، گرمازدگی که بسیار خطرناک است تاثیر بد میگذارد. گرما زدگی شرایط خطرناکی را به وجود می‌آورد، که حتی ممکن است به مرگ فرد منجر شود. پس یک دوچرخه سوار باید همیشه بطری آب همراهش باشد. میتواند از هولدر قمقمه دوچرخه یا همان پین قمقمه دوچرخه استفاده کند تا بطری آب را به دوچرخه متصل نماید و در هر زمان که خواست به آب دسترسی داشته باشد.
اگر به طور روزانه یا هفتگی یا حتی تفریحی دوچرخه سواری میکنید، باید نسبت به خرید قمقمه دوچرخه اقدام کنید. به این شکل دیگر خیالتان بابت دسترسی به آب در هر زمان و مکانی راحت است.

چرا دوچرخه سواران باید کمبود آب بدنشان را جبران کنند؟

زمانی که بدن، آب زیادی را از دست داده یا با کمبود آب مواجه شده است آسیب‌های جدی به بدن وارد میشود. از جمله آسیب‌هایی که به بدن وارد می‌شود می‌توان به کار نکردن صحیح مغز، کاهش فعالیت قلب، سردرد، سرگیجه، عدم تعادل، عدم خون رسانی به مغز و حتی سکته مغزی یا قلبی  اشاره کرد. برای این که در زمان دوچرخه سواری با کمبود آب دچار نشوید در شب قبل یا چند ساعت قبل از دوچرخه سواری به اندازه کافی آب مصرف کنید.

زمان مناسب نوشیدن آب برای دوچرخه سواری

هیچ وقت منتظر نمانید که تشنه شوید و بعد آب را میل کنید قبل از این که تشنه شوید اقدام به خوردن آب کنید. در زمانی که بین 10 الی 15 دقیقه دوچرخه سواری کردید نوشیدن اب را فراموش نکنید. در جواب به این سوال که  زمان مناسب نوشیدن آب برای دوچرخه سواری چه زمانی است باید بگوییم که حداقل یک ساعت قبل از شروع دوچرخه سواری.:)
میزان آب برای دوچرخه سواران

 نوشیدنی مناسب در زمان دوچرخه سواری چیست؟

با توجه به این که میزان تعریق بدن هر فرد با هم متفاوت است؛ پس باید به صورت کلی سنجیده شود و گفت که برای دوچرخه سواری زیر 60 دقیقه اب نوشیدنی مناسبی است،  اما در دوچرخه سواری های طولانی نوشیدن آب معمولی دل درد را به همراه دارد و شاید کمی دوچرخه سواری را بی هیجان تر کند. اما شما میتوانید برای ایجاد تنوع به غیر از آب از نوشیدنی های دیگر هم استفاده کنید.

 آیا خوردن مایعات زیاد  قبل از دوچرخه سواری و بعد از دوچرخه سواری مجاز است؟

شما باید مقدار زیادی آب بنوشید. در صورتی که مقدار کافی الکترولیت به بدن شما نرسد، با کمبود مواد معدنی روبه رو میشوید.  که در نتیجه این اتفاق، بر روی تعادل شما هم تاثیر میگذارد.  زیرا هم بدن مایعات را از دست داده و همچنین جبران الکترولیت را برعهده دارد. اما باید بدانید که نوشیدن آب زیاد درست بعد از دوچرخه سواری اصلا مناسب نیست چرا که شما هنوز طپش قلب دارید و نباید در این زمان آب بنوشید. اگر دقت کرده باشید فوتبالیست‌ها هم از خوردن آب بعد از دویدن جلوگیری میکنند و فقط دهانشان را مرطوب میکنند. شما هم میتوانید بعد از دوچرخه سواری مقداری آب به دهانتان وارد کنید و بیرون بریزید، صرفا برای اینکه دهانتان خشک نماند.

تغذیه دوچرخه سواران چگونه است؟

دوچرخه سواران باید برنامه خود را به گونه ای تنظیم کنند تا خطر و آسیبی به سلامتشان وارد نشود. قطعا بدون خوردن مواد پروتئین‌دار، مغذی و پرآب دوچرخه سواری روزانه اصلا پیشنهاد نمیشود. حتی اگر قصد لاغری با دوچرخه سواری را دارید باید به تغذیه خود دقت کنید.
اگر که می‌خواهید ساعت‌ها دوچرخه سواری کنید بدن شما  نیاز به کربوهیدرات دارد.  پس باید زمان بندی وعده‌های غذایی، میان وعده، برنامه ریزی شده و اصولی باشد. نیاز به کربوهیدرات‌ها به تمرین‌های شما بستگی دارد. با داشتن وعده و میان وعده‌های زیاد انرژی و کربوهیدرات شما هم بالا می‌رود. جالب است بدانید که غذاهایی که پروتئین زیادی دارند توزیع آنها به طور یکنواخت است که باعث پیشرفت و بازیابی در تمرینات می‌شود.
مطلب مرتبط:

تغذیه در زمان دوچرخه سواری حرفه ای و ورزشی به چه صورت است؟

در شروع مسابقات بدن باید از آب کافی برخوردار باشد.  نوشیدن اب در طول مسابقه اهمیت زیادی دارد.  مسابقات دوچرخه سواری در زمان‌های کوتاه برای این که وزن دوچرخه کم باشد حمل مایعاتی صورت نمی گیرد. پس آب بدن باید از قبل تامین شده باشد. همچنین در زمان‌هایی که هوا گرم است تامین مایعات بسیار مهم است.
غذا و مایعاتی که در طول مسابقات قابل مصرف است میتوان به موز، ژله، آبنبات ورزشی،  شکلات ورزشی، کیک و کلوچه میوه ایی،  ساندویچ مربا،  خرما و نوشیدنی های ورزشی اشاره کرد.
میزان آب برای دوچرخه سواران
وعده ها و میان وعده باید شامل کربوهیدرات و  مایعات باشد، چرا که الکترولیت ها می توانند اب بدن را که از دست می رود را  جبران کند. غذاهایی که ذکر می شود برای پس از ورزش مناسب است غلات که همراه با آجیل و دانه ها باشد. مرغ،  آووکادو،  ساندویچ سالاد، ساندویچ با گوشت،  پنیر و سالاد.
ممنونم که تا به اینجای مقاله همراه ما بودید، اگر هرگونه سوالی دارید، با من (مجتبی جاوید) در میان بگذارید. من تجربه چندین ساله در دوچرخه سواری دارم و حتی با دوچرخه ام به سفرهای زیادی رفته ام. پس میتوانم به شما کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *