مجله دوچرخه

تعویض سیم دنده عقب دوچرخه

آموزش دوچرخه سواری حرفه‌ای

چگونه سیم دنده عقب دوچرخه را عوض کنیم؟

یکی از موثرترین اجزای دوچرخه، سیم شیفتر یا سیم دنده عقب است که می‌تواند ارتباط بین سیم شانژمان و دست دنده را برقرار کند. این سیم در واقع کمک می‌کند شیفتری که روی فرمان دوچرخه قرار دارد، دنده عقب دوچرخه کم و زیاد شود. سیم دنده عقب دوچرخه دارای اهمیت بالایی در اجزای دوچرخه است و از این رو بسیار مهم است که با این قطعه و نحوه کارکرد آن آشنایی داشته باشید.
برای اینکه به راحتی بتوانید تعویض سیم دنده عقب دوچرخه را انجام دهید، در این مقاله هر آنچه نیاز به آگاهی و اطلاع شما باشد، مورد بررسی قرار خواهیم داد تا آگاهی لازم را هم در جهت خرید لوازم دوچرخه داشته باشید و هم اینکه با نحوه کارکرد و تعویض‌شان آشنایی پیدا کنید.

چرا باید کابل شانژمان را عوض کنیم؟

سیم شانژمان برای اینکه بتواند دنده‌های دوچرخه را تعویض کند، همیشه در حال کشش بوده و دارای استهلاک است. از همین رو هر چند وقت یک بار باید بررسی و سپس تعویض شود چون اگر بیشتر اوقات در مناطق شرجی و مرطوب دوچرخه سواری کرده باشید، احتمال دارد سیم دنده دوچرخه زنگ زده و دچار فرسایش شده باشد.
تعویض سیم‌های زنگ زده دوچرخه با دنده، کار سخت و دشواری است که اگر آگاهی کافی را در این زمینه نداشته باشید، نمی‌توانید دنده دوچرخه را به آسانی عوض کنید. در نتیجه بهترین راه چاره، تعویض کابل شانژمان است که سختی کار را برایتان آسان‌تر می‌کند.

آموزش دوچرخه سواری حرفه‌ای

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض کابل دنده عقب دوچرخه

جهت تعویض سیم دنده عقب دوچرخه، باید یک روکش و سیم دنده نو را برای آن تهیه کنید که دارای انواع مختلفی هستند و بهترین نوع آن، سیم دنده ضد زنگ است که گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که در مناطقی با آب و هوای شرجی و مرطوب زندگی می‌کنند. از جمله لوازم دیگری که برای تعویض سیم دنده عقب دوچرخه نیاز دارید شامل:

گریس
روغن روان کننده
سیم چین
آچارهای شماره 9 و 10
آلن شماره 5 و 6

روغن‌ روان کننده‌ای که برای عوض کردن سیم دنده دوچرخه نیاز است، باید بسیار سبک باشد و حالت چسبندگی روی دنده‌ها نداشته باشد تا با گذشت زمان گرد و غبار و آلودگی به خود جذب نکند.

نحوه تعویض سیم شیفتر دوچرخه

در اولین مرحله باید سیم دنده قدیمی دوچرخه را از شانژمان و شیفتر جدا کنید که برای این کار، سعی کنید دنده دوچرخه را در کمترین دنده قرار دهید تا فشار کمتری به زنجیر دوچرخه وارد شود.
می‌توانید سیم شانژمانی که به وسیله پیچ آلنی به قسمت سیم گیر وصل شده است، شل یا باز کنید و سیم را آزاد کنید تا از روکش و سیم شانژمان جدا شود. برای آسانی این مرحله می‌توانید کابل را ببرید.
برای جدا کردن دسته دنده یا سیم از شیفتر هم می‌توانید سر سیم را از خود دنده جدا کرده و آن را بکشید تا از قسمت روکش جدا شود.
برای اینکه سیم دنده‌ها را به طور دقیق نصب کنید، سعی کنید از قسمت سیم شانژمان و محل‌های اتصال شیفتر، عکس بگیرید تا دچار سردرگمی نشوید و سیم‌ها را دقیق در جای اصلی خود وصل کنید تا عملکرد دوچرخه هم دچار مشکل نشود.
برای وصل سیم دنده جدید، سر سیم را به شیفتر وصل کرده و دنده را به روغن روان کننده آغشته کنید تا به راحتی وارد روکش سیم شود. در نهایت سیم اصلی را به سیم شانژمان وصل کنید. برای مرحله آخر هم اضافی سیم را قیچی کنید و انتهای آن را مسدود کنید.

خرید لوازم جانبی دوچرخه

لوازم مورد نیاز برای تعمیر دوچرخه، بسیار محدود هستند که بیشتر آن‌ها در یک کیف کوچک مخصوص لوازم دوچرخه هر دوچرخه سواری جا می‌شود. اما اگر هیچ کدام از ابزارهای مورد نیاز را برای تعمیر دوچرخه ندارید، می‌توانید از مغازه دوچرخه فروشی‌ها همه لوازم را تهیه کنید. اگر هم تمایل به خرید حضوری ندارید و به دنبال یک فروشگاه آنلاین معتبر با محصولات درجه یک و در عین حال قیمت مناسب هستید، فروشگاه جاوید به عنوان معتبرترین فروشگاه لوازم دوچرخه با متنوع ترین محصولات و ابزارهای مورد نیاز جهت تعمیر دوچرخه در خدمت شماست.
جهت خرید لوازم جانبی دوچرخه به صورت تکی و عمده، می‌توانید در سایت جاوید ثبت سفارش کنید و برای اطلاع از قیمت‌های عمده، می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش‌های خود را تحویل بگیرید.

بیشتر بخوانید: آموزش دوچرخه سواری حرفه‌ای

آموزش دوچرخه سواری حرفه‌ای

کلام آخر

مطالب این مقاله در جهت آگاهی و کمک به همه افراد و دوچرخه سواران برای تعویض سیم دنده عقب دوچرخه بدون نیاز به مراجعه تعمیرگاه بود که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و از مطالعه آن نهایت لذت را برده باشید.
اگر سوالی در زمینه خرید محصولات، تعویض کابل شانژمان و سایر مشکلات مربوط به سیستم دوچرخه دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با همکاران ما تماس بگیرید یا اینکه نظر خود را در قسمت دیدگاه برایمان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *